امازینگ / فرهنگ و هنر / تلویزیون / معرفی ۲۰ سریال برتر جهان در سال ۲۰۱۳

معرفی ۲۰ سریال برتر جهان در سال ۲۰۱۳

معرفی ۲۰ سریال برتر جهان در سال ۲۰۱۳

سریال های برتر سال 2014, سریال های برتر 2014

سریال

تیم گودمن، منتقد هالیوود ریپورتر ۲۰ سریال برتر سال ۲۰۱۳ را انتخاب کرد.

سابقه نداشته تلویزیون چنین روزهای طلایی داشته باشد، شبکه‌های مختلف و سریال‌های متنوع. سال ۲۰۱۳ نشان داد سالی قدرتمند در عرصه تلویزیون بود و همین باعث شد گزینه‌های بسیاری برای انتخاب «بهترین‌های سال ۲۰۱۳» پیش رویمان باشد.

بخت با من بود که طرفدار فهرست «۱۰ سریال برتر» نیستم، در روزگاری چنین پررونق و باکیفیت در تلویزیون، انتخاب تنها ۱۰ سریال کاری بسیار بیهوده است. قبلا هم گفته‌ام که هدف من انتخاب بهترین‌های تلویزیون است، اصلا هم نمی‌خواهد به خاطر یک چارچوب از پیش تعیین‌شده سریالی را نادیده بگیرم یا کنار بگذارم.

نکته عجیب این بود که بدون تلاش برای رسیدن به عددی رند، ۲۰ سریال را انتخاب کردم. من هم مثل خیلی از منتقدها در این روزها با انتخاب‌هایم بازی کردم و برخی از قدیمی‌ها را به دلیل سریال‌های جدید قوی کنار گذاشتم. اما معیار انتخاب‌هایم مثل همیشه بود قدرت، اصالت و پتانسیل ماندگاری. در نهایت هم فهرست را به ترتیب برتری منظم کردم.

این فهرست برای سریال‌های کابلی است، نه سریال‌های شبکه‌های عمومی، به نظرم باید بین این دو فرق گذاشت و من این کار را کردم. چون نوشتن این فهرست برایم خیلی جدی بود، باید پیش از آنکه آن را بخوانید یک نکته‌ای را گوشزد کنم: «نه، هیچ سریالی از قلم نیفتاده». یعنی همه سریال‌ها را دیدم و اگر نام سریال را در این فهرست نمی‌بینید یعنی انتخابش نکردم.

و فهرست بهترین‌های تلویزیونی در سال ۲۰۱۳ چین است:

۱٫ «بریکینگ بد» (Breaking Bad) چه چیزی می‌شود درباره این سریال شبکه ای‌ام‌سی گفت که دیگران نگفته‌اند؟ فقط همین را بگویم که هرگز نمی‌توانستم سریالی دیگر را جایگزین «بریکینگ بد» و ماجرای نفسگیر زندگی والتر وایت در رتبه اول کنم.

۲٫ «برادچرچ» (The Broadchurch) سریال جدید شبکه بی‌بی‌سی آمریکا به شکلی تاثیرگذار موجز است و ترکیبی است غریب از مکان و داستان و شخصیت. این درام رازآمیز جنایی شما را یک لحظه آرام نمی‌گذارد، چقدر برای دیدن ادامه آن باید صبر کرد.

۳٫ «بازگشته‌ها» (The Returned) سریال جدید شبکه ساندنس سحرآمیز است و عجیب و غریب. شاید یکی از جذاب‌ترین و اصیل‌ترین سریال‌هایی که در تمام این سال‌ها دیده‌ام. این سریال محصول فرانسه است و داستان مردگان شهری است که ناگهان به شهر برمی‌گردند.

۴٫ «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) سریال حماسی شبکه اچ‌بی‌او همه چیر را با هم دارد، از جمله یکی از بهترین روایت‌های تلویزیونی را.

۵٫ «یتیم سیاه» (Orphan Black) یکی از بهترین‌های تلویزیونی که اصلا تحویل گرفته نشد، تا این که بالاخره منتقدان نتوانستند چشم خود را بر بازی ستاره سریال یعنی تاتیانا ماسلینی ببندند. سریال شبکه بی‌بی‌سی آمریکا داستان معرکه‌ای دارد و غافلگیرکننده است.

۶٫ «مردگان متحرک» (The Walking Dead) سریال محبوب شبکه ای‌ام‌سی درباره زامبی‌ها نیست. این سریال‌ از آنهاست که با آن درگیر می‌شوید و نمی‌توانید از آن خلاص شوید.

۷٫ «آمریکایی‌ها» (The Americans) به نظرم سریال جدید شبکه اف‌ایکس بهترین سریال جدید آمریکایی سال است. داستان این سریال جاسوسی در دوران جنگ سرد می‌گذرد. فیلمنامه عالی و بازی‌های معرکه، سریال هرگز ضعیف نمی‌شود. جزئیات درخشان دوران جنگ سرد را می‌شود در سریال دید، جذاب است.

۸٫ «نارنجی، سیاه جدید است» (Orange Is the New Black) شبکه نت‌فلیکس با سریال «خانه پوشالی» سروصدای بسیاری راه انداخت، اما این سریال «نارنجی، سیاه جدید است» بود که این شبکه را به محلی برای نمایش سریال‌های قدرتمند بدل کرد. سریالی به شدت سرگرم‌کننده، بامزه، صمیمی و اصیل.

۹٫ «رکتیفای» (Rectify) سریال شبکه ساندنس، ریتمی آرام دارد، درگیرکننده است، آزاردهنده است و به شکلی غافلگیرکننده نویدبخش زندگی برای شخصیت اصلی آزرده‌خاطرش است.

۱۰٫ «مردان منطقه مدیسن» (Mad Men) شاید این سریال موفق شبکه ای‌ام‌سی حالا دیگر خیلی تروتازه نباشد اما هنوز هم یکی از درخشان‌ترین نورهای تلویزیون است. نمی‌شود این سریال را نادیده گرفت.

۱۱٫ «ساوت‌لند» (Southland) سریال شبکه تی‌ان‌تی آخرین سریال واقعا پلیسی این روزهاست.

۱۲٫ «بر فراز دریاچه» (Top of the Lake) یک سریال دیگر از شبکه ساندنس که بسیار آزاردهنده است که ریتم و سرعت خودش را دارد، با بازیگرانی استثنیی و فیلمنامه‌ای سرکش. سریالی غمگین و غریب.

۱۳٫ «امپراتوری اسکله چوبی» (Boardwalk Empire) سریال شبکه اچ‌بی‌او شاید مثل دیگر سریال‌ها آدم را مجبور نکند یک لحظه از فکرش غافل نشوی، اما هرگز چیزی از بلندپروازی و ظرافت‌های نوشتاری و بازیگری آن کم نشده است و در همین فصل چهارم سریال خیلی از پتانسیل‌های خود را پیدا کرد.

۱۴٫ «سقوط» (The Fall) یک سریال کارآگاهی از شبکه نت‌فلیکس با بازی جیلیان اندرسون در نقش یک کارآگاه بریتانیایی مرموز که به ایرلند شمالی فراخوانده می‌شود. فصل اول سریال فقط پنج قسمت ست و انگار هیچکس متوجه آن نشد. یکی از غافلگیری های خلاقانه سال.

۱۵٫ «موجه» (Justified) در همان سالی که المور لئونارد درگذشت، یکی از بهترین آثارش روی تلویزیون نقش بست؛ «موجه» فصل به فصل بهتر می‌شود.

۱۶٫ «اساتید جنسیت» سریال جدید شبکه شوتایم یکی از سریال‌های جنجالی سال است.

۱۷٫ «مردان عوضی» (The Wrong Mans) سریال جدید شبکه هولو نفسی تازه است؛ تریلری که مدام تغییر لحن می‌دهد و هم شوخ است و هم ابزورد، اما خشونت‌های دنیای واقعی را فراموش نمی‌کند.

۱۸٫ «پل» (The Bridge) سریال جدید شبکه اف‌ایکس زرق و برق کمتری نسبت به دیگر سریال شبکه اف‌ایکس یعنی «آمریکایی‌ها» دارد، سریالی که با قدرت تمام به فصل دوم رفته و پتانسیل‌های بسیاری دارد.

۱۹٫ «لوتر» (Luther)سریال محبوب شبکه بی‌بی‌سی آمریکا در فصل سوم خود دیوانه‌بازی‌های بیش از حدی داشت اما دیالوگ‌هایش جذابیت‌های بسیاری داشتند و متن سرشار از پتانسیل برای ادریس آلبا در نقش اصلی بود.

۲۰٫ «خانه پوشالی» (House of Cards) می شد این سریال شبکه نت‌فلیکس با نام‌های گنده‌اش مثل کوین اسپیسی بازیگر و دیوید فینچر کارگردان به اثری بیهوده و شکست‌خورده بدل شود. اما این اتفاق نیفتاد، «خانه پوشالی» بسیار خوب است و مفرح.

اخبار فرهنگی – خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.