امازینگ / اخبار / اخبار اقتصادی / پیش‌بینی بازار جهانی طلا در سال ۲۰۱۴

پیش‌بینی بازار جهانی طلا در سال ۲۰۱۴

پیش‌بینی بازار جهانی طلا در سال ۲۰۱۴

پیش بینی قیمت طلا در سال 2014,نوسانات قیمت طلا در سال 2014,پیش‌بینی طلا در سال 2014, سکه قدیم و جدید, قیمت هر اونس طلای جهانی,

بازار طلا

بازار جهانی طلا در حالی سال ۲۰۱۳ را به پایان می‌برد که آمارها نشان از عملکرد بد بازار در این سال دارد. تحلیلگران معتقدند: اقدام فدرال رزرو در تعدیل سیاست‌های فوق انبساطی احتمالا منجر به تضعیف قیمت طلا در روزهای باقیمانده از سال ۲۰۱۳ و همچنین سال۲۰۱۴‌خواهد شد. بر این اساس، احتمال دارد با توجه به تعدیل سیاست محرک اقتصادی فدرال رزرو، بازار طلا در سال ۲۰۱۴ نیز عملکرد مناسبی از خود بروز ندهد. برخی موسسه‌های تحقیقاتی از میانگین قیمتی ۱۲۲۰ دلاری برای طلا در سال جدید میلادی خبر می‌دهند.

سکه قدیم و جدید هم‌قیمت شد
گروه بازار پول- قیمت هر اونس طلای جهانی در واکنش به آمار منتشر شده در خصوص فروش مسکن آمریکا، در آخرین ساعات کاری روز سه‌شنبه قدری بالا رفت و افزایش جزیی قیمت انواع سکه را موجب شد. نرخ دلار آمریکا، ارزهای اروپایی، دلار استرالیا و دلار کانادا نیز دیروز در بازار داخلی افزایش یافت. صرافان برای افزایش قیمت‌ها علت خاصی قایل نیستند و آن را صرفا با مساله عرضه و تقاضا مرتبط می‌دانند.
افزایش قیمت طلا
قیمت هر اونس طلای جهانی دیروز صبح مقداری تقویت شد. افزایش هر چند محدود قیمت طلا، در حالی که این فلز گرانبها در شرایط بحرانی، مسیر نزول قیمتی را می‌پیمود، توجه فعالان اقتصادی را به خود جلب کرد. کارشناسان معتقدند علت عمده تقویت فلز زرد رنگ، که از آخرین ساعت کاری روز سه‌شنبه شروع شده بود، آمارهای منتشر شده در خصوص افت فروش مسکن در آمریکا است.

 

به گزارش «کیتکو نیوز» وزارت بازرگانی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، میزان فروش مسکن در بازار ایالات متحده طی ماه نوامبر، نسبت به اکتبر، با کاهش ۱/۲ درصدی روبه‌رو شده و به نرخ سالانه ۴۶۴ هزار واحد مسکونی رسیده است. این رقم در ماه اکتبر ۶/۱۷ درصد افزایش یافته و به بالاترین حد خود در دو دهه اخیر رسیده بود. میانگین قیمت مسکن در آمریکا در ماه نوامبر به ۲۷۰ هزار و ۹۰۰دلار رسیده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۱۰ درصد رشد داشته است.
بنا به گزارش موسسه مطالعات و تحلیل اقتصاد جهانی، یک دفتر تحقیقات اقتصادی و انرژی در «کانبریا» استرالیا اخیرا طی گزارشی اعلام کرد احتمال دارد میانگین بهای اونس جهانی طلا در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۲۲۰ دلار شود.

 

در شرایطی که سال ۲۰۱۳ سال خوبی برای بازار طلا نبوده است، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند، با توجه به تعدیل سیاست محرک اقتصادی فدرال رزرو آمریکا، بازار طلا در سال ۲۰۱۴ نیز عملکرد مناسبی از خود بروز نخواهد داد.

 

قیمت طلا در سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون تحت‌تاثیر بهبود وضعیت بازار سهام، با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به جای سرمایه‌گذاری در بازار فلزات گرانبها در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند. کاهش جذابیت بازار طلا برای سرمایه‌گذاران سبب شد، بازار در آستانه ثبت اولین کاهش قیمت سالانه طی سه سال اخیر قرار گیرد.

 

طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۵ درصد ارزش خود را از دست داده است و دارایی‌های صندوق «اس پی دی آرا گلد تراست» (بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذار در بازار طلا) نسبت به سال گذشته بیش از ۲۷ درصد کاهش یافته است. پس از آنکه فدرال رزرو آمریکا روز چهارشنبه تایید کرد که قصد دارد از ماه ژانویه به آرامی سیاست پولی انبساطی خود را تعدیل کند، قیمت طلا با کاهش ۳۲ دلاری به کانال ۱۱۰۰ دلاری سقوط کرد.

 

«امیررضا حسنی»، مدیر موسسه مطالعات و تحلیل اقتصاد جهانی معتقد است، اقدام فدرال رزرو احتمالا منجر به تضعیف قیمت طلا در روزهای باقیمانده از سال ۲۰۱۳ و همچنین سال ۲۰۱۴ خواهد شد و تعدیل سیاست پولی فدرال رزرو که موجب افزایش نرخ بهره می‌شود، می‌تواند تاثیری منفی بر قیمت طلا بر جا بگذارد.
«حسنی» افزود: به نظر می‌رسد که طلا جذابیت سنتی خود را از دست داده است. وی با اشاره به اعمال کنترل دولت هند بر واردات طلا گفت:این اقدام به این معنا است که تقاضا برای طلا از سوی این کشور در سال آینده میلادی چندان افزایش نخواهد یافت، اما با توجه به افزایش هزینه عملیات معدن‌کاری و استخراج طلا به نظر می‌رسد که عرضه طلا نیز شاهد افزایش قابل توجهی نخواهد بود. بنابراین انتظار می‌رود قیمت طلا در سال ۲۰۱۴ بین ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ دلار باشد.
به هر روی افزایش اخیر قیمت طلا، کارشناسان اقتصادی را متقاعد کرد که این فلز هنوز نسبت به آمار مربوط به وضعیت اقتصادی آمریکا، حساسیت زیادی دارد. عده‌ای از تحلیلگران بازار معتقدند با وجود اینکه طلا امسال بدترین عملکرد سه دهه اخیر را از خود نشان داده است، اما این کالا در سال آینده دوباره خواهد درخشید.

 

بر این اساس باید منتظر انتشار آمار جدید از اقتصاد آمریکا بود تامعلوم شود که رویکردهای تورمی اقتصاد جهانی در حال حاضر به طلا این توانایی را خواهد داد که بدون افت شدید قیمت، بتواند به سبدهای سرمایه‌گذاری بازگردد و دوباره خود را به عنوان کالایی جذاب برای سرمایه‌گذاری مطرح کند یا خیر.
سکه
افزایش نرخ طلا، باعث شد تا قیمت انواع سکه و طلای ۱۸ عیار در بازار داخل قدری افزایش یابد. با وجود این ثبات بازار سکه، به هم نخورد و نظم موجود در بازار، به‌رغم افزایش قیمت حفظ شد.
در بازار داخلی، بیش از افزایش جزیی قیمت سکه، یکسان شدن نرخ سکه طرح جدید و سکه طرح قدیم جلب توجه می‌کرد. در نتیجه قیمت هر دو سکه، روی نرخ سکه طرح جدید منطبق شد. برخی می‌گویند این اتفاق به‌دلیل کاهش تقاضا برای سکه در بازار است و به نحوه قیمت‌گذاری بازمی‌گردد. به گفته کشتی آرای رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در حال حاضر مبنای قیمت‌گذاری ارزش طلای موجود در سکه است. وی معتقد است: در کنار مبنای قیمت‌گذاری نبود تقاضا نیز موجب شده قیمت‌ها در بازار یکسان شود.
افزایش قیمت‌ها در بازار ارز
قیمت دلار آمریکا در بازار داخل، دیروز برای سومین روز کاری متوالی افزایش یافت. صرافان بازار، همچنان علت خاصی برای این افزایش قیمت متصور نیستند و آن را صرفا با مساله عرضه و تقاضا مرتبط می‌دانند.

 

افزایش قیمت دیروز به دلار محدود نشد، بلکه قیمت انواع ارزهای اروپایی و دلار استرالیا و کانادا نیز بر تابلوهای بازار افزایش یافته بود. به هر دلیل، در این روزها تقاضا برای ارز افزایش یافته و این امر افزایش ارزش ارز در بازار داخل را موجب شده است.

 

مساله امیدوارکننده در این خصوص، به عدم تغییر دیدگاه کلی بازار مربوط می‌شود، بر این اساس علت تغییر قیمت‌ها منفی شدن پیش‌بینی بازار نسبت به آینده اقتصادی کشور و روابط خارجه نبوده، بلکه صرفا به افزایش تقاضا مربوط می‌شود.
اقتصاد جهانی در سراشیبی
تنها چند هفته تا پایان سال ۲۰۱۳ زمان باقی مانده است و کارشناسان نسبت به وضعیت اقتصادی جهان در سال آینده چندان خوشبین نیستند.

 

بنا به گزارشی از موسسه «مطالعات و تحلیل اقتصاد جهانی» آخرین تحقیقات حاکی از این است که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۴ به دلیل رکود اقتصادی اروپا و نیز رشد اقتصادی کند آمریکا، رشد اقتصادی ضعیفی خواهد داشت. نتایج آخرین نظرسنجی «رویترز» نشان می‌دهد که صدها اقتصاددان در سراسر جهان، پیش‌بینی کرده‌اند که بعد از رشد اقتصادی ۱/۳ درصدی در سال ۲۰۱۲، انتظار می‌رود رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۳ به ۴/۳ درصد برسد.

 

این پیش‌بینی کمی ضعیف‌تر از پیش‌بینی ماه جولای و مطابق با پیش‌بینی صندوق بین المللی پول (IMF) است که رشد اقتصادی را بین ۳/۳ درصد تا ۶/۳ درصد اعلام کرده بود. اقتصاددانان در خصوص تحقیقات به‌عمل آمده اظهار کرده‌اند که حداقل بخشی از ضعف اقتصادی فعلی به سال آینده سرایت خواهد کرد. به دلیل بدهی کلان اروپایی که از رشد بحران بدهی‌های دولتی آنها ناشی می‌شود، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این ضعف اقتصادی در سال ۲۰۱۴ نیز باقی خواهد ماند.

 

اروپا در اوایل سال ۲۰۰۸ با یک بحران مالی مواجه شد. در حال حاضر ناتوانی برخی کشورها نظیر یونان، اسپانیا، پرتغال و ایرلند از پرداخت بدهی‌های سنگین، اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند. نظرسنجی‌ها حاکی از این است که پنج کشور اروپایی که از نظر اقتصادی بدترین شرایط را دارند، در ۱۹ موردی که در این نظرسنجی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، لحاظ نشده‌اند، به طوری که برخی تحلیلگران برای این کشورها رشد بسیار کمی را برای چهارماه آینده آن کشورها پیش‌بینی می‌کنند.

 

وخیم‌تر شدن بحران بدهی‌ها، دولت‌های اروپایی را مجبور به اتخاذ تدابیر و سیاست‌های ریاضتی سخت و اصلاحات اقتصادی دشوار کرده است، شرایطی که به حوادث و آشوب‌های اجتماعی و تظاهرات گسترده در برخی کشورهای اروپایی، منجر شده است.

 

اکثر این تحقیقات روند بهبود کند اقتصادی را در آمریکا پیش‌بینی می‌کنند، همان‌طور که پیش از این صندوق بین‌المللی پول نیز در مورد اقتصاد جهانی هشدار داده و اعلام کرده بود که در صورت ادامه بحران یورو و پرتگاه مالی بودجه انقباضی آمریکا در آینده، اوضاع اقتصادی جهان بدتر از این نیز می‌شود، اما آیا این رشد اقتصادی کند فعلی، بیشترین مساله‌ای است که رشد اقتصادی با آن مواجه است؟ پاسخ این سوال بسته به این است که برخورد و تعامل سیاست‌گذاران اروپایی و آمریکایی در کوتاه‌مدت با چالش‌های اقتصادی چگونه باشد.

 

به گزارش «پرس تی وی»، در ادامه این گزارش آمده است، برای آمریکا، اجتناب از ورود به سیاست‌های انقباضی مالی در سال ۲۰۱۳، افزایش فوری سقف بدهی‌ها و رسیدن به یک توافق میان‌مدت برای تثبیت قیمت‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

 

از آنجا که بزرگ‌ترین و در عین حال پیشرفته‌ترین اقتصادهای جهان هنوز به‌طور کامل از بحران سال ۲۰۰۸ رهایی نیافته‌اند، وضعیت اقتصاد جهان به‌ویژه در سال میلادی پیش رو، منجر به پیدایش سوالات متعددی شده است‌. با وجود تمام نشانه‌های مثبت و منفی، پیش‌بینی وضعیت اقتصادی جهان آسان نیست.
در نهایت روی کار آمدن مجدد مسایلی که آمریکا را در سال ۲۰۰۸ دچار بحران کرده بود می‌تواند به کمک طلا بیاید یا به بهبود وضعیت اقتصادی جهان و تقویت دلار منجر شود. باید منتظر بود تا آمار اقتصادی اقتصادهای پیشرفته جهان در سال آینده، وضعیت ارز و طلا را قدری روشن کند و نشان دهد که حرکت بازار در سال ۲۰۱۴ در کدام جهت خواهد بود.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.