امازینگ / اخبار / قیمت انواع خودرو در بازار بعد از لغو تحریم ها چقدر می شود ؟

قیمت انواع خودرو در بازار بعد از لغو تحریم ها چقدر می شود ؟

قیمت انواع خودرو در بازار بعد از لغو تحریم ها چقدر می شود ؟

قیمت خودرو بعد از لغو تحریم ها

قیمت خودرو بعد از لغو تحریم, قیمت خودرو پس از برداشتن تحریم ها

بعد از سه دوره مذاکره هسته‌ای که در دولت یازدهم رخ داد، صبح روز یکشنبه، سوم آذر ماه، صنعت خودرو روز خود را با خبر توافقات هسته‌ای آغاز کرد، خبری که دومین صنعت بزرگ کشور بعد از نفت، مدت‌ها در انتظار آن بود.

توافقات هسته‌ای از آنجایی برای صنعت خودرو بسیار با اهمیت بود که این صنعت به عنوان یکی از صنایع مهم کشور و مشتریان آن، قربانی به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای شده بودند.

بر همین اساس با اوج گرفتن فشارهای بین‌المللی بر ایران، برای جلوگیری از فعالیت‌های هسته‌ای که مقامات ایرانی به صلح آمیز بودن آن اعتقاد دارند، صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع استراتژیک کشور برای اعمال فشارهای بیشتر بر ایران، با دستور مستقیم رییس‌جمهور آمریکا با محدودیت‌های بین‌المللی بیشتری همراه شد. این محدودیت‌های جدید که منجر به قطع همکاری بسیاری از شرکای خارجی با خودروسازان کشورمان شد از ابتدای جولای؛ یعنی پنج ماه قبل آغاز شد که به گفته خودروسازان یکی از جدی ترین و سخت ترین تحریم‌ها برای صنعت خودرو بوده است. هرچند خودروسازان عقیده دارند تنها ۳۰ درصد مشکلات خودروسازان در تولید به تحریم‌های جولای بازمی‌گردد؛ اما به نظر می‌رسد این تحریم‌ها به عنوان یکی از جدی ترین محدودیت‌های بین‌المللی باعث شد شرکای خارجی خودروسازان برای از دست ندادن بازار آمریکا از ایران کناره‌گیری کنند.

صنعت خودرو ایران حالا نزدیک به یک سال است که با دو مشکل جدی همراه است: یکی افزایش هزینه‌های تولید به واسطه افزایش نرخ ارز که به افزایش قیمت‌ها، نارضایتی مشتری‌ها و کاهش تقاضا در بازار منجر شد و دیگری ادامه داشتن افت شدید تولید که می‌توان گفت با محدودیت‌های بین‌المللی ارتباط فراوانی دارد. هرچند افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده در کاهش تقاضا و کاهش تولید نقش داشته‌اند، اما کارشناسان عقیده دارند اگر ارتباطات بین‌المللی خودروسازان با شرکایشان دچار مشکل نمی‌شد و قطعات یا مواد اولیه آنها هرچند با قیمتی بالاتر تامین می‌شد، افت تولید با این شدت ادامه پیدا نمی‌کرد.

اما حالا و با توافقات هسته‌ای صورت گرفته که یکی از نتایج آن لغو تحریم‌های صنعت خودرو خواهد بود ( لغو تحریم صنعت خودرو هنوز به مرحله اجرا نرسیده است)، چه تحولاتی در انتظار صنعت خودرو خواهد بود؟ آیا صنعت خودرو ایران به واسطه رفع تحریم‌های بین‌المللی که حالا ماه‌هاست علیه این صنعت ادامه دارد، خواهد توانست به مشکلات خود پایان دهد و به دوران طلایی تولید بازگردد؟

لغو تحریم‌های داخلی در کنار تحریم‌های خارجی
لغو تحریم‌ها برای خودروسازان خبر خوشایندی بود، اما با توجه به اظهارات خودروسازان به نظر می‌رسد این «خبر‌خوش» خیال آنها را برای تمام کردن مشکلات کاملا راحت نکرده است. بر همین اساس هرچند باور عمومی بر این بود که با لغو تحریم‌ها بسیاری از مشکلات تولید خودرو حل می‌شود؛ اما نظر خوردوسازان چیز دیگری است. آنها می‌گویند تنها ۳۰ درصد مشکلات خودروسازان از تحریم‌های بین‌المللی ناشی می‌شود و ۷۰ درصد بقیه از مشکلات و تحریم‌های داخلی ریشه می‌گیرد.

خودروسازان قبلا نیز بارها به این مساله و ضرورت رفع مشکلات داخلی که از آن با عنوان «تحریم‌های داخلی» یاد می‌کردند اشاره کرده بودند؛ اما حالا و با کوتاه آمدن غرب از تحریم‌هایی که برای صنعت خودرو اعمال کرده بود، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان پیشنهاد می‌کند برای بهبود واقعی صنعت خودرو بهتر است، تیمی برای رفع تحریم‌های داخلی صنعت خودرو تشکیل شود. محمدرضا نجفی منش در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد می‌گوید: با توجه به اینکه مشکلات و تحریم‌های داخلی نظیر قیمت‌گذاری بر محصولات خودروسازان و نبود تسهیلات برای آنان همچنان ادامه دارد باید همتی شود و این مشکلات نیز برطرف شود تا بازار و خودروسازان تکلیف خود را بدانند. او در ارتباط با لغو تحریم‌ها و تاثیر آن بر صنعت خودرو نیز می‌گوید: به هر حال ما تمام سعی خود را کردیم و صنعت خودرو را در سخت ترین شرایط حفظ کردیم؛ اما می‌شود، گفت تحریم‌ها بیشترین مشکل را برای طرف‌های خارجی ایجاد کرد، زیرا آنها برای برقراری ارتباط با ما دچار مشکل شدند. نجفی منش شرط اصلی مشخص شدن تاثیر لغو تحریم‌ها بر صنعت خودرو را، رفع تحریم‌های داخلی می‌داند.

گفته‌های نجفی منش را یک مدیر ارشد صنعت خودرو نیز تایید می‌کند، او به دنیای‌اقتصاد می‌گوید: با رفع تحریم‌ها قطعا مشکلات یک پله کاهش پیدا می‌کند، اما بسیاری از تحریم‌ها پیش از اول جولای آغاز شده بودند و چند شریک استراتژیک خودروسازان نیز به اسقبال از تحریم‌ها رفتند.

اشاره این مدیر ارشد به خروج خودروسازانی مانند پژو و کیا از ایران است. با آغاز سال ۹۲ پژو، به دلیل فشارهای شریک آمریکایی اش یعنی جنرال موتورز، ساز جدایی از شریک بیست ساله اش یعنی ایران خودرو را کوک کرد و در شرایطی که تولیداتش در ایران از اقبال قابل‌توجهی برخوردار بود، چشم خود را بر منافع اقتصادی اش بست و ایران را ترک کرد. دیگر خودروسازی که ایران را با وجود قراردادهای همکاری مشترک ترک کرد و به اسقبال تحریم‌ها رفت شرکت کیا موتورز، خودروساز کره‌ای بود.

کیا در شرایطی سایپا را ترک کرد که این دو خودروساز برنامه‌هایی برای تولید خودرو سراتو در ایران داشتند و حتی خط تولید این خودرو نیز در سایپا راه‌اندازی شد، اما به دلیل مشکلات پیش آمده کیا از همکاری با سایپا ممانعت کرد و حالا این خط تولید خالی از محصول باقی مانده است.

این مدیر ارشد صنعت خودرو در ادامه می‌گوید: اما بسیاری از مشکلات به بحران اقتصادی خودروسازان باز می‌گردد که مساله‌ای کاملا داخلی است. او دلیل اصلی این بحران مالی را تصمیمات نادرست داخلی می‌داند که طی چند سال اخیر برای صنعت خودرو و اقتصاد کلان کشور گرفته‌شد و می‌گوید: هرچند لغو تحریم‌های صنعت خودرو اتفاق بسیار خوبی است، اما تا زمانی که مشکلات نقدینگی و مالی خودروسازان وجود داشته باشد، اثر لغو تحریم‌ها نیز مشخص نخواهد شد. این مدیر ارشد تاکید دارد که مشکلات داخلی و خارجی خودروسازان باید به صورت موازی رفع شوند تا خودروسازان بتوانند بار دیگر به بازگشتن به دوران اوج تولید فکر کنند.

او در توضیح بیشتر می‌گوید: لغو تحریم‌ها یک مساله است و رفع مشکلات داخلی مساله‌ای دیگر. وی حتی مشکلات مالی خودروسازان را پررنگ تر از تحریم‌های بین‌المللی می‌داند و می‌گوید: مشکلات مالی خودروسازان بر افت تولید و ادامه آن اثر جدی دارد، زیرا اگر قطعه‌ای هم وجود داشته باشد که تحریم نباشد و امکان تهیه آن وجود داشته باشد، متاسفانه بودجه کافی برای تهیه آن وجود ندارد، این موضوع به بحران اقتصادی خودروسازان بازمی‌گردد؛ بنابراین اگر بحث تامین نقدینگی خودروسازان موازی با رفع تحریم‌ها پیش نرود، نمی‌توان به افزایش تولید امیدوار بود.

در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کارخانه‌های خودروسازی وجود دارد که به علت کمبود قطعه امکان تکمیل و عرضه آنها به بازار وجود ندارد.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان نقص این خودروها به علت نداشتن قطعات متفاوتی است، از ضبط صوت و قطعات داخلی گرفته تا قطعاتی نظیر کیسه هوا، ترمز ای.بی.اس یا سی.پی.یو که باید از خارج از کشور تامین شوند.

صنعت خودرو در مقابل تحریم‌هایی چند جانبه
اما بحث تحریم صنعت خودرو در شرایطی مطرح بود که تحریم‌های کلانی مانند محدودیت‌های بانکی که به ممنوعیت نقل و انتقال پولی بین ایران و سایر کشورها منجر شد و همچنین محدودیت گشایش ال‌سی، علیه صنایع کشور از جمله خودروسازی اعمال شده بود.

کارشناسان عقیده دارند علاوه‌بر لغو تحریم‌هایی که اختصاصا برای صنعت خودرو در نظر گرفته شده بود و نیز رفع مشکلات داخلی، رفع تحریم‌های صنعت خودرو زمانی به طور کامل اتفاق می‌افتد که محدودیت‌های کلان برای بنگاه‌های اقتصادی کشور نیز برطرف شود.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این رابطه عقیده دارد لغو تحریم‌های صنعت خودرو می‌تواند در کاهش زیان خودروسازان تاثیرگذار باشد، اما اگر مشکلات نقل و انتقال پول نیز از میان برداشته شود قطعا زیان خودروسازان بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

نعمت بخش می‌گوید: ارزبری خودروهای پرتیراژی مانند پراید و پژو ۴۰۵ حدود ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار است که تحریم‌ها باعث شد این میزان ارزبری با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی برای ما همراه شود، زیرا مجبور بودیم برای تامین برخی قطعات چند کشور را دور بزنیم، سختی تامین قطعات در کنار مشکلات نقل و انتقالات مالی هزینه‌های ما را بسیار افزایش می‌داد. او امیدوار است که در آینده‌ای نزدیک و با روشن شدن اثرات لغو تحریم‌ها، این هزینه‌های اضافی و زیان خودروسازان کاهش پیدا کند. به گفته نعمت بخش ایران خودرو و سایپا به دلیل مشکلاتی نظیر تحریم‌های بین‌المللی، دخالت دولت در قیمت گذاری، مشکلات نقدینگی و… هر کدام به ترتیب ۴۵۰ و ۲۷۳ میلیارد تومان اعلام زیان کرده اند که تا کنون این رقم به هزار میلیارد تومان نزدیک شده است.

نعمت بخش امیدوار است با تامین تسهیلات هزار میلیارد تومانی که وزیر صنعت نامه آن را به رییس بانک مرکزی فرستاده است در کنار لغو تحریم‌ها، خودروسازان بتوانند قطعات مورد نیاز خود را تامین و بدهی‌های قطعه سازان را نیز پرداخت کنند. دبیر انجمن خودروسازان عقیده دارد اگر تمام این اتفاقات در کنار یکدیگر رخ بدهند، خودروسازان قیمت‌ها را افزایش نخواهند داد زیرا به واسطه تامین نقدینگی و رفع تحریم‌ها هم زیانشان کاهش پیدا خواهد کرد و هم تولیداتشان افزایش خواهد داشت.

لغو تحریم‌ها و امیدواری خودروسازان به توسعه محصول
توسعه محصول، موضوعی بود که با خروج پژو از ایران، موانعی که پیش روی رنو برای همکاری با ایران ایجاد شد و همچنین بسته شدن راه برای ورود شرکای جدید به کشور دچار چالش‌های فراوانی شده بود، اما حالا و با بهبود ارتباطات بین‌المللی این امیدواری در خودروسازان به وجود آمده است که بتوانند آرزوی دیرینه مشتریان بازار خودرو، یعنی محصولات متنوع را محقق کنند. این امیدواری از آنجایی بیشتر می‌شود که هفته آینده خودروسازان کشورمان میزبان همکاران خارجی خود در تهران خواهند بود.

نعمت بخش با توجه به اینکه حالا مدت‌ها است مشتریان بازار از محصولات تولیدی خودروسازان ناراضی هستند و با توجه به ضرورت تولید خودروهایی جدید بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴، امیدوار است با رفع تحریم‌ها و در پی همایش بین‌المللی خودروسازان که در ۹ آذر برگزار می‌شود، برنامه توسعه محصولات خودروسازان با مشکلات کمتری محقق شود.

ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه سازان نیز یکی دیگر از افرادی است که در زنجیره خودروسازان به توسعه محصولات به واسطه رفع تحریم‌ها امیدوار است؛ اما او عقیده دارد مشخص شدن اثرات تحریم قطعا زمان خواهد برد.

او در رابطه با این موضوع می‌گوید: مذاکره با خودروسازان خارجی، سفارش‌گذاری و تمام اینها زمان بر است؛ اما قطعا رخ خواهد داد.
اما با توجه به بهبود شرایط بین‌المللی برای خودروسازان و همچنین همایش بین‌المللی پیش‌رو، شرکای آینده صنعت خودرو ایران کدام کشورها خواهند بود؟

قربانی در پاسخ به این سوال می‌گوید: من اعتقاد دارم با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان ایرانی به سمت خودروهای اروپایی و غربی کشش دارند، و خودروسازان هم تجربه همکاری با خودروسازان اروپایی و آمریکایی را دارند، شرکای ما خودروسازانی از غرب و اروپا باشند نه خودروسازانی که به دلیل مشکلات پیش آمده در چند سال اخیر در بازار کشور زیاد شده اند.

قربانی عقیده دارد با توجه به جذابیت‌هایی که بازار ایران دارد و همچنین زیرساخت‌های خودروسازی موجود در ایران، طرف‌های اروپایی و آمریکایی نیز به همکاری با ایران تمایل دارند.

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد

۱۰ دیدگاه‌ها

  1. تو عراق که میری حقوق مردجوریه که با جمع کردن چندتا حقوق میتونه بهترین ماشین بخره اما تو کشور ما باید پدرت در بیاد با ماهی ۷۰۰ تومان اخه میشه زندگی کرد با این گرونی .چه برسه که بخواهی جمع کنی ماشین بخری .هه بسه دیگه بخدا سوختیم

  2. نمیشه شریک دزد شد و رفیق غافه.وقتی کارت هیت مدیره از هرشرکتی در خونه میادو حقوق و پاداش،حتی جعبه شب یلدا در خونه میاد،نمیشه به منافه مردم رای داد

  3. واقعا شرایط فعلی خودروسازی مملکت ما داره به مردم ظلم میکنه.چطوریه که کمپانی هیوندا میاد سوناتا رو میده به ایران ۶۰ میلیون ضرر نمیکنه.ولی پراید ۳ میلیونی ما پامون در میاد ۲۰ میلیون بازم خودروساز ما داره ضرر میکنه؟

  4. اخرس معلوم نشد مملکت ما چه طور اداره میشه ; |مردم سالاری یا سرمایه داری ؟! چه کسی نظارت میکنه دولت یا سرمایه داران !؟ هرچند همیشه حق با سرمایه دار بوده ـ

  5. تو این سی چهل سال خودرو سازها خیلی کوتاهی کردن تا حالا باید خیلی طرح ها رو اجرا می کردن علم خودرو سازی تولید می کردند از دانشگاهها کمک می گرفتند و کلی کار می تونستند انجام بدن که نکردن و جالبه تو کشور ما هیچ نظارتی هم بکارشان نیست

  6. آریو سایپا = اس ۳۰۰ سابق = زد ۳۰۰ شرکت زوتای چین
    ساینا = ۲۳۲ سابق = تیبا جدید فقط با چراغ های جدیدتر و شش میلیون گرانتر

    این است خودروسازی ملی و داخلی
    فقط جلوپنجره و چراغ عوض کردن
    و قیمت بالا بردن

  7. ولی خودمونیم چه اصراریه بگیم صنعت خودرو داریم در حالی که نداریم. آخه عزیز شمایی که میگی قطعه سازای ما تولیداتشون با کیفیت اروپا برابری میکنه و به قیمت چین میدن! جای سوال است چرا در محصولات به اصطلاح داخلیشون قطعات چینی وجود دارد. جواب شما چیست؟ ملت وجدان خود را قاضی کنید….کره جنوبی بعد از ما صنعت خودرو راه انداخت. اون کجا ما کجا….

  8. ایران خودرو هم مثل سایپا داره پس رفت میکنه. آخه مونتاژ خودرو چینی افتخار داره… درباره اینکه بزودی ایران خودرو هم به مانند رقیب بی عرضه تر از خودش روی به مونتاژ خودروی چینی میاره. سایپا ورداشته دقیقا اومده یه ماشین چینی رو که اونور کپی کاره شده. که موتورش با گیربکسش نمیخونه. مونتاژ میکنه. فقط آرم سایپا رو زده روش. در ضمن اسم یه سردار ایرانی آریو رو هم روش گزاشتن. که تن اون یارو تو گور میلرزه. با قیمت وحشتناک. وای به حال این ملت فلک زده…. تور به خدا به تحریم خودروهای ایران خودرو و سایپا و همچنین چینیها ادامه بدیید. اگرم لازم بود خودرو بخریید. برید دست دوم بگیریید. در ضمن خودروسازها با شعور ملت بازی نکنید. مثلا به مناسبت روز فلان فروش فوری. قسطی.بدون بهره و غیره….
    مهم مهم . خبر مهمی که پس از ورود هیئت ژاپنی خودروساز به ایران بسیار تلاش شده بود که میان مردم منتشر نشود این است که ژاپنی ها خودرویی بسیار بهتر از ماکسیما با تکنولوژی روز ۲۰۱۵ ساخته اند که برای مردم ایران در بازار ایران زیر ۲۵ میلیون تومان تمام میشود . بدین صورت خودرو ساز داخلی ورشکسته شده باید کارخانه ها را تبدیل به لواشک سازی نمایند . این خبر را مدیران خواستند که درز نکند وگرنه مردم منتظر این خودرو میمانند و با خودروی قبلی خود رانندگی میکنند . این خبر و این کمپین را انتشار دهید و منتظر نصف شدن قیمتها میمانیم وگرنه بایستی خودروهای تولیدی خودرا در پارکینگ ها نگهدارین تا بپوسند

  9. انقدر نشینید بحثای کارشناسی کنید که تحریم و … روی تولید فرغون اثر داشته یا نه آقا جون دیگه نمیخریم انقدر نمیخریم تا بیان بگن ملت غلط کردیم ما رو به خاطر قربانی هایی که دادین ببخشید.حمایت از تولید کننده داخلی خوبه اما تولیدکننده دلسوز و با فهم نه قاتل جون مردم.

  10. جدای از مسئله بی کیفیتی ساخت و قیمت چند برابری در مقابل ارزش واقعی موضوعی بس مهم تر و قابل تامل وجود دارد و آن موضوع اینست که با نگاهی دقیق و آماری متوجه خواهید شد تعداد کشته هایی که فرغون های داخلی از مردم صبووور ایران گرفته اند به مراتب هم بلحاظ تعداد و هم در فجیع بودن نوع کشتار به مراتب بیشتر و وحشیانه تر است .. حداقل داعش موضع خود رو در مقام دشمن مشخص کرده اما این خائنین در لوای دوست به مال و جان مردم دستبرد میزنند .. هدف از ایجاد کمپین کاهش قیمت نیست … ورشکستگی است ان شاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.