امازینگ / فرهنگ و هنر / تلویزیون / گزارشی از آغاز ساخت سریال شوخی کردم مهران مدیری + عکس

گزارشی از آغاز ساخت سریال شوخی کردم مهران مدیری + عکس

گزارشی از آغاز ساخت سریال شوخی کردم مهران مدیری + عکس

سریال جدید مهران مدیری , شوخی کردم

در حالی که این روزها خبر از آمدن مجموعه «گنج مظفر» به شبکه نمایش خانگی است. ظهر شنبه مهران مدیری رسما ساخت مجموعه آیتمی «شوخی کردم» را آغاز کرد. مجموعه ای که در آن تعدادی زیادی از سرشناس ترین بازیگران کمدی بیست سال اخیر تلویزیون دور هم جمع شده اند تا پس از «جنگ ۷۷» که آن را آخرین اثر موفق مهران مدیری در آیتم سازی می دانند یک محصول آیتمی دیگر بسازند اما این بار برای شبکه نمایش خانگی.

 سریال جدید مهران مدیری , شوخی کردم

هفت صبح در اولین روز تصویر برداری این مجموعه سری به پشت صحنه آن زد تا از حال و هوای شروع کار، لوکیشن مجموعه و تغییرات این کار مدیری نسبت به آثار اخیرش گزارشی تهیه کنند که آن را در ادامه می خوانید.

قلعه پای کوه مهران مدیری
شنبه، ساعت ۱ ظهر، جایی در نزدیکی های بزرگراه ارتش. در کوچه پس کوچه های متعدد یکی از شمال شرقی ترین نقاط تهران به جایی می رسید که جاده آسفالت تمام می شود و در امتداد جاده ای خاکی و چند متر مانده به کوه به ساختمانی خود نمایی می کند که بیش از هر چیز شبیه برجک قلعه های قدیمی است. اینجا لوکیشن مجموعه «شوخی کردم» به کارگردانی مهران مدیری است.

مقابلتان ساختمانی ۴ طبقه و دایره شکل وجود دارد که کنارش سوله ای عریض و طویل قرار گرفته، سوله ای که دکورهای مجموعه در آن ساخته شده. هر طبقه از ساختمان مربوط به بخش خاصی است، یک طبقه تیم تدارکات، یک طبقه اتاق گریم و اتاق نویسندگان و روابط عمومی و طبقه آخر هم اتاق مخصوص مهران مدیری است. از امروز و در این مکان قرار است تا سه ماه آینده ۶۰ بازیگر سرشناس دنیای کمدی جلوی دوربین مدیری قرار بگیرند تا او پس از یک دهه بار دیگر مجموعه ای آیتمی را بسازد و به شبکه نمایش خانگی عرضه کند. همه گروه در تب و تاب اولین روز رسمی تصویر برداری مجموعه هستند. ناگهان خبر می رسد اولین آیتم قرار است خارج از سوله و در رستورانی نزدیک به لوکیشن اصلی تصویر برداری شود، عوامل فنی و بازیگران سوار بر ماشین ها به سمت لوکیشن می روند.

و «شوخی کردم» آغاز می شود
حدودا ساعت ۲ است و دوربین ها آماده تصویربرداری شده اند، دوربین های بسیار کوچک و ریزه میزه ای که با کیفیت «HD» تصاویر را ضبط می کنند. این اولین بار است که مدیری از این دوربین ها برای ساخت یک مجموعه بهره می برد. هوا گرم است، هنرورها لباس پوشیده اند تا مدیری بیاید و ضبط آغاز شود. سکوت عجیبی بین تمام عوامل وجود دارد. هیچ کس از یک حد صدایش را بالاتر نمی برد. همیشه این تصور وجود داشته که در زمان حضور مدیری پشت صحنه کار این سکوت حکم فرماست اما این سکوت با وجود نبود مدیری سر صحنه کمی غیر طبیعی است آن هم در یک کار کمدی. پوپک مظفری دستیار یک کارگردان و برنامه ریز مجموعه می گوید گروه به داشتن این سکوت عادت کرده اند. سکوتی که به اعتقاد او مستقیما به شخصیت و کاریزمای مدیری بر می گردد.

خب مدیری به شدت سر کار جدی است اما مظفری می گوید این جدی بودن به هیچ عنوان تعریف بداخلاقی ندارد:« یک نوع مدیریتی آقای مدیری دارد که اصلا نامش را نمی توان بداخلاقی گذاشت. فقط هیچ کس در هر جایگاهی که باشد نمی تواند از یک فاصله ای مشخصی به آقای مدیری نزدیک تر شود و این شخصیت آقای مدیری است.» بالاخره مهران مدیری وارد لوکیشن می شود. شروع به بازدید مکان می کند، جای نور و دوربین ها را بالا و پایین می کند، هنرورها را با دقت کنار هم می نشاند، با امیر کاوه آهنین جان بازیگر این آیتم صحبت می کند و بعد از چند تمرین کوتاه استارت کار را می زند. جالب است که مدیری نام تک تک هنرورهایش را می داند و حتی هر کدام را به اسم کوچکشان صدا می کند.

خنده ای به معنای رضایت
ضبط شروع می شود، آهنین جان در حال سخنرانی است. مدیری یک بار، دو بار، سه بار کات می دهد. اما هنوز رضایت ندارد، سخت گیری اش برای ضبط یک آیتم سه چهار دقیقه ای عجیب است. چند بار یک مسیر نسبتا طولانی بین مانیتور کارگردانی و جایی که بازیگرش حضور دارد را طی می کند، خیلی آرام و آهسته با او صحبت می کند، یک سری قسمت ها را برایش بازی می کند و آهنین جان دوباره شروع می کند، این بار مدیری پشت مانیتور می خندند و رضایت خود را اعلام می کند. این نکته را پس از دیدن چند آیتم متوجه می شوید که خنده مدیری یعنی رضایت از اجرای بازیگر و مهر تایید بر برداشتی که انجام شده. پس از ضبط آن آیتم نوبت به خود مدیری می شود که توسط مهرداد شکرآبی گریم شود، سیبیل پک و پهنی برایش می گذارند و او اجرایی تک نفره را جلوی دوربین آغاز می کند.

در برداشت یک مدیری خنده اش می گیرد، برداشت دو و سه هم به همین ترتیب، همه اعضای گروه زیر زیرکی می خندند و سر برداشت چهارم یک دفعه مدیری در حالی که نمی تواند خنده اش را کنترل کند می گوید:«من خودم این متن را نوشته ام، چرا اینقدر خنده ام می گیرد؟!» و کسی جوابی برایش ندارد.

شاید عطاران هم بیاید
گروه پس از پایان ضبط آیتم مدیری به لوکیشن اصلی که همان سوله هاست بر می گردند. سوله ای که نزدیک به هشت دکور آن ساخته شده و قرار است تعدادی دکور دیگر هم به مرور اضافه شود. البته ناقص بودن دکورها به این دلیل است که متن ها باید تکمیل تر از چیزی شوند که الان هست. یک سری از دکورها ثابت خواهند بود. چون به گفته حمید برزگر یکی از نویسندگان این مجموعه یک سری از آیتم ها ثابت خواهند بود و یک سری از آیتم ها هم متغیر هستند که به فراخور موضوعات طراحی های متفاوت تری خواهند داشت. البته نمی شود لو داد دکورها چه شکلی هستند، یکی از جذابیت های مجموعه مخفی ماندن فعلی این دکورهاست، ولی آن ها که سلیقه مدیری را قبول دارند خیالشان راحت باشد که دکورها جذاب و دیدنی اند.

سیامک انصاری، مهران غفوریان، رضا شفیعی جم، جواد رضویان، الیکا عبدالرزاقی، نادر سلیمانی، رامین ناصر نصیر، بیژن بنفشه خواه و ادامه لشگر ۶۰ نفره بازیگران باید بیشتر هنرنمایی خود را لا به لای این دکورها بیرون بریزند. وسط همه این ها ناگهان یادمان می آید که در این مدت همه از خودشان سوال کرده اند که مهران مدیری همه قدیمی ها را دور خودش جمع کرده پس چرا خبری از رضا عطاران نیست. خصوصا بعد از آن که با همبازی شدن این دو نفر در مجموعه ناتمام «قلب یخی» تقریبا همه شایعات در خصوص قهر و اختلافات این دو نفر به پایان رسیده بود.

مظفری در این خصوص خبر جالبی می دهد:« هنوز هم صحبت در این خصوص وجود دارد شاید خود آقای مدیری با آقای عطاران صحبت کنند و ممکن است اتفاقاتی رخ دهد، به نظرم یک جایی در این کار آقای مدیری به سراغ آقای عطاران خواهد رفت.»

همراهی یک گروه برای نتیجه بهتر
هوای سوله خنک تر است. زمان زیادی است سیامک انصاری و رامین ناصر نصیر در حال تمرین یکی از ایتم ها در دکور مخصوص به آن آیتم هستند. اما پشت مانیتور مهران مدیری بی قراری می کند، مدام در بین تمرین دو بازیگرش از تیم فنی و دکور می خواهد یک کارهایی روی دکور انجام دهند. بازیگران آماده ضبط شده اند، اما مدیری نه. کمی این پا اون پا می کند و در نهایت با معذرت خواهی از گروه می گوید:«حیف است، این دکور یک سری اشکالات کوچک دارد که باید اول رفع و رجوع شود، حیف است این آیتم خوب ضایع شود» همه با آرامش حرف مدیری را پذیرفته و برای ضبط آیتم بعدی آماده می شوند. مدیری چند لحظه همراه با نویسندگانش از دکور خارج می شوند. قاعدتا هر کسی منتظر است تا غرولندهایی از بچه هایی که یک ساعت دکور را آماده کرده بودند و با نظر مدیری همه چیز به هم ریخت بشنوند. اما هیچ کس خم به ابرو نمی آورد، این اتفاق یک باردیگر هم تکرار می شود.

اما باز هم همه چیز ارام است. حتی وقتی از یکی بپرسید از این اتفاق ناراحت یا عضبی نیستی، جواب می شنوید:«خب آقا مدیریه دیگه حتما می دونه چی بهتره» مظفری می گوید روش مدیری در کارگردانی کارهای آیتمی متفاوت است:« آقای مدیری در آیتم خیلی در لحظه تصمیم می گیرند، مثلا چند دقیقه ای سکوت می کنند و ناگهان یک ایده کاملا جدید در خصوص ان آیتم به ذهنشان می آید و بعد مشغول صحبت با نویسندگان می شوند و دست آخر همه چیز در خصوص آن آیتم تغییر می کند. در سریال شما بازیگران ثابت و شخصیت های مشخصی دارید ولی در کار آیتمی بازیگری مشخص و گریم شدن ولی آقای مدیری در آخرین لحظه تصمیم می گیرند فلان بازیگر برای این آیتم بهتر است و بازیگران جا به جا شوند. شاید این تصمیمات کار ما را سخت تر کند اما وقتی نتیجه را می بینیم خستگی همه در می رود.»

دیگر وقت اشتباه نیست
حدود ساعت ۹:۳۰ شب آخرین آیتم روز اول هم ضبط می شود. آیتمی که قرار بود در چند برداشت و با قاب های مختلف ضبط شود اما با یک برداشت رضایت مدیری جلب می شود و می گوید:«خیلی خوب در آمد، حیف است به آن دست بزنیم.» و در حالی که قبل از ضبط آیتم حسابی برای قاب های مختلف برنامه ریزی کرده بود اما پایان تصویر برداری روز اول را اعلام می کند و با گفتن یک «خسته نباشید» به گروه، کار را به پایان می رساند. با این که کمی زود است قضاوت کنیم نتیجه سه ماه تلاش گروه «شوخی کردم» با این همه بازیگر چه خواهد شد اما مدیری خوب می داند پس از تجربه تلخ «قهوه تلخ» و تجربه نه چندان موفق «ویلای من» باید برگ برنده ای اساسی برای مخاطبانش رو کند.

اشتباه در این مسیر می تواند ضرر جبران ناپذیری برای مدیری باشد اما او تا به حال چندین بار نشان داده قابلیت اوج گیری دوباره پس از افول را دارد. بهتر است «شوخی کردم» همان اوج گیری دوباره مدیری باشد چون هم برای او اتفاق خوبی خواهد افتاد و هم برای مخاطبینی که مدت هاست دلشان برای دیدن کار کمدی خوب و قابل قبول تنگ شده است.

شوخی کردم یک اتفاق ویژه
شاید بازگشتن به دنیای آیتم سازی ان هم پس از بیش از یک دهه ریسک بالایی برای مدیری محسوب شود. اما پوپک مظفری نظر دیگری دارد:« همه ما مطمئنیم که یک اتفاق ویژه خواهد افتاد، به نظرم این هوش آقای مدیری است که در این مقطع زمانی مجددا کار آیتمی بسازند چون به هر حال باز هم فرصت سریال سازی داشتند اما حتما یک چیز ویژه ای پشت این کار ایتمی هست که آقای مدیری به سراغ ساخت آن رفته است باید منتظر ماند و دید آن اتفاق ویژه چه خواهد بود.» امیر مهدی ژوله که در کنار خشایار الوند، حمید برزگر و الهه زارع نژاد به عنوان نویسنده ثابت «شوخی کردم» مشغول فعالیت است این مسئله را قبول ندارد. او معتقد این مجموعه مدل جدیدی از ایتم سازی است. ژوله می گوید:«اینجا بحث انتقاد است، شوخی ها جدی تر است، موضوعات جدی تر هستند، معنا و مفهوم در آیتم های این مجموعه جایگاه بالایی دارند و همه چیز خیلی شبیه واقعیت های روز جامعه است البته اغراق شده و به شکل کمدی»

سهم جداگانه برای بازیگران معتبر
جدا از جذابیت حضور ۶۰ بازیگر در این مجموعه می تواند بسیار دردسر ساز هم باشد. به هر حال بعضی از این بازیگران خودشان کارگردانی کرده اند، یا جایگاه خاصی در دنیای کمدی دارند قاعدتا انتظار دارند سهم عمده ای در این مجموعه داشته باشند، مظفری می گوید خیلی از بازیگران ابتدا در خصوص اینکه چقدر قرار است در این مجموعه فرصت بازی به آن ها برسد نگران بودند اما اعتمادی که به مهران مدیری دارند خیلی از این مشکلات را حل کرده است:«اقای مدیری خیلی به این موضوع فکر کردند و برای تعدادی از بازیگران آیتم های ثابت با لوکیشن های فیکس در نظر گرفتند.

به هر حال این ها بازیگران بزرگی هستند که هر کدام به تنهایی برای اعتبار یک فیلم و سریال کافی هستند و طبیعی است که دوست داشته باشند به اندازه کافی در این کار نقش و سهم داشته باشند ولی خدا را شکر این بازیگران به آقای مدیری اعتماد کامل دارند و همیشه از این اعتماد نتیجه خوبی گرفته اند، اینجا هم با همان اعتماد وارد کار شده اند.»

بازیگرانی که می آیند و می روند
اما اگر خیال کرده اید در این لوکیشن هر روز همه چهره های مطرح کمدی در کنار هم جمع می شوند اشتباه کرده اید. بازیگران فقط به فراخور آیتم ها و نیازی که به حضور آن ها احساس می شود در این مجموعه حضور خواهند داشت. نحوه بسیتن قرارداد این همه بازیگر هم جالب است. مظفری در این خصوص می گوید:«ما با کارهای دیگر آن ها هماهنگ کنیم، این یعنی آن ها می توانند سر کارهای دیگر هم حضور داشته باشند. به هر حال بسیاری از این بازیگران آدم های پرکاری هستند که نمی توان برای یک کار آیتمی به این شکل سه ماه آن را نگه داشت. فقط همه این بازیگران می دانند که اگر سر هر کار دیگری رفتند یک یا دو روز در هفته را برای حضور در «شوخی کردم» باید خالی کنند.»

اما اینکه چه روزی هر بازیگر خودش را آماده حضور در «شوخی کردم» کند خیلی مشخص نیست و این کار تیم تولید را خیلی سخت می کند چون به گفته حمید برزگر گروه نویسنده ها متن ها را بدون توجه به اسامی بازیگران می نویسند و در نهایت مهران مدیری تصمیم خواهد گرفت که در هر آیتم چه بازیگرانی بازی کنند.

منبع: هفت صبح/سیمرغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.